Arthaus
Ustanicka 189, 1. floor, office 13
11000 Beograd, Srbija
Tel:
Fax:
E-mail: info@arthaus.rs

Izložba Anatomske mere u Legatu Čolaković

U petak, 9. septembra u 19 časova u Legatu Čolaković, biće otvorena  međunarodna izložba „Anatomske mere“.  Izložba je otvorena do 24. oktobra 2016. godine.

Izložba „Anatomske mere“ nudi sučeljavanje istorijskih dela iz zbirki Muzeja savremene umetnosti i izbor iz stvaralaštva savremenih umetnika iz šireg geografskog okruženja: El Lisicki, Mihailo S. Petrov, Albert Glez (naslovne strane časopisa „Zenit“), Marko Ristić, Aleksandar Vučo, Dušan Matić, Vane Bor, Leonid Šejka, Radomir Reljić, Ištvan Horkai, Karmen Dobre Hametner, Markus Prošek

„Anatomske mere“ iz kolekcije Muzeja savremene umetnosti donose pojedine naslovne strane časopisa buntovno rečitog pokreta Zenit i zgusnute kolaže i fotografije srpskog nadrealizma - tajnovite podsvesne naslage predstava materije kroz mehaniku revolucionarnih težnji. Na njih se nadovezuju kasnije kriptične posledice, individualna protivljenja društvenom okruženju u anatomski začudnim neo-figurativnim alegorijama Leonida Šejke (1932-1970) i kroz slike i crteže Radomira Reljića (1938-2006), nastale u Beogradu pedesetih i šezdesetih godina 20. veka. Njihova biopolitička razigranost i lirska strast odaju strukturalne pristupe unutar značenjskog polja visokog napona jugoslovenske umetnosti.

Kustoskim istraživanjem obuhvaćena su dela od jugoslovenskih avangardnih proglasa i egzistencijalnih političkih pozicija, a naglašeni su skeptični uzmaci usred pomračenih društvenih sloboda epohe Hladnog rata i početka potrošačke ekstaze. Iz raspona opštih odlika današnjeg izmenjenog sveta, odlike novije umetnosti iz šireg evropskog regiona nude turbulentne celine posledica totalitarnih i neoliberalnih rezignacija.

Nasleđe istočne i zapadne evropske kulture modernizma stvara refleksije ideologija, groteske, spiritualnosti i pamćenja u radovima Ištvana Horkaja (1945) iz Budimpešte. Kompozicije video radova nastalih posle 2000. godine stapaju se u anatomiji arhivskog kovitlaca ljudskih figura i imenovanja. Sa druge strane, rumunska umetnica Karmen Dobre Hametner (1978) u fotografskom ciklusu „Potrošnja istorije“ prenosi dokumentovane rekonstrukcije traumatskih procedura koje su sprovođene tokom decenija na teritoriji sovjetske imperije i referiše na kritičko čitanje tekućih društvenih klišea opstanka. Uočljive anatomske sugestije u delima austrijskog umetnika Markusa Prošeka (1981), kroz seksualnu reprezentaciju moći i političke provokacije, upućuju na subverzivne fantazme ideologije krize i strukturalnog nasilja. Umetnik preispituje i kombinuje predmete, materijale i njihova značenja kroz tipologije popularne, kao i totalitarne kulture.

Katalog izložbe je u pripremi i biće objavljen u toku trajanja izložbe. Autori studijskih tekstova u katalogu su Nikola Šuica i Boris Maner (Univerzitet primenjenih umetnosti u Beču).

Izložbu „Anatomske mere“ podržali su Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Austrijski kulturni forum Beograd, Rumunski kulturni institut u Bukureštu i Narodni muzej Kraljevo.

 

Izvor: Muzej savremene umetnosti Beograd