Izložba - Đorđe Andrejević Kun ¡No pasarán! u Legatu Čolaković
Muzej savremene umetnosti otvara izložbu Đorđe Andrejević Kun ¡No pasarán! u Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića (Rodoljuba Čolakovića 2) u petak, 4. novembara 2016. godine u 19 časova. Autor izložbe je mr Mišela Blanuša.
Izložba obuhvata socijalno-angažovani period stvaralaštva ovog umetnika, čije ime predstavlja sinonim za umetnost socijalnih tendencija levičarske orijentacije u Srbiji i Jugoslaviji.
Đorđe Andrejević Kun je bio najdosledniji predstavnik socijalno-angažovane umetnosti u Srbiji i Jugoslaviji, kroz koju je realistički, u obliku neposredne naracije, dao bogatu likovno-umetničku dokumentaciju borbe za ljudska prava kao i revolucionarnih događaja vremena u kome je živeo.
Na izložbi će biti predstavljena dela iz kolekcija Muzeja savremene umetnosti, Muzeja istorije Jugoslavije, Uprave za zajedničke poslove republičkih organa - Palata Srbija i Ministarstva spoljnih poslova Republike Srbije.
Predstavljena dela koja stilski, tematski i ideološki pripadaju socijalnom, borbenom i socijalističkom realizmu: slike, grafike i crteži, nastali su tokom druge faze stvaralaštva koja kod Kuna počinje sredinom tridesetih i traje sve do pedesetih godina 20. veka. Ova dela prikazuju koliko je umetnik pročistio svoj likovni izraz od prvostečenih znanja i iskustava u Umetničkoj školi, tragajući za novom formom koja će najadekvatnije nositi socijalnu poruku i eliminisati artističke i individualističke sadržaje građanskog slikarstva njegove prve faze. Kao socijalno angažovani umetnik, kroz svoje stvaralaštvo je prezentovao jasan stav da umetnost mora da bude odraz stvarnosti i realnog života, koja više ne služi hedonizmu građanske klase, već borbi progresivnih levo orijentisanih snaga. Umetnost socijalnog i borbenog, a potom i socijalističkog realizma, ne stoji pasivno prema životu već hoće da utiče na njega i da ga menja. Umetnička praksa morala je da bude u društvenoj funkciji i usmerena ka temama preko kojih se najefektnije mogao izraziti revolucionarni program i političke ideje levičarskih tendencija.
Svoj društveno-umetnički agažman počeo je kroz delovanje u grupi Život (1934-1940), Nezavisni (1937) i Udruženje likovnih umetnika, gradeći životni put umetnika za koga su umetnost i revolucionarna borba bili jednako bitni. Prve značajne radove socijalno-angažovane koncepcije realizovao je u mediju grafike, videći u njoj moćno izražajno sredstvo umetnosti socijalnih tendencija, zbog jeftine izrade i mogućnosti multiplikovanja a samim tim i lakog širenja levičarskih ideja i podizanja svesti u borbi za ljudska prava i slobode kod široke populacije. U tom duhu realizovao je četiri mape grafika Krvavo zlato (1937), Za slobodu (1939), 20 crteža i Partizani (1946) i manji broj slika iz međuratnog perioda: Kujina br. 4 (1936), Majka (1937), U ćeliji (1939/40), U zatvoru (1940).
Tokom NOB-a i posle Drugog svetskog rata Komunistička partija je pred umetnike postavila nove zadatke tražeći od njih da u kritičkim trenucima, prvo borbe a zatim i obnove i izgradnje nove socijalističke države, svoju umetnost stave u službu opštih društvenih ciljeva. Taj zadatak za Đorđa Andrejevića Kuna je bio samo potvrda ispravnosti ubeđenja, iskreno prihvaćenih još u međuratnom razdoblju, i dalji podsticaj za nastavak puta i usvojenih načela novog društvenog uređenja. U posleratnom periodu ove ideje najbolje će realizovati u kapitalnim delima: Mrtva priroda sa mašinkom (1945), Kolona (1946), Svedoci užasa (1948), No pasaran (1948), Streljanje (oko 1948.), Za mir, hleb i slobodu – 14. decembar (1950), Izgradnja (1951).
Izvor: Muzej savremene umetnosti u Beogradu
Izložba No pasaran - Đorđe Andrejević Kun
Đorđe Andrejević Kun, Mapa Krvavo zlato, 1937.
Đorđe Andrejević Kun, Mrtva priroda sa mašinkom, 1945.
Đorđe Andrejević Kun, Kolona (1946).
Đorđe Andrejević Kun, No Pasaran (1948).
Đorđe Andrejević Kun, Za mir, hleb i slobodu – 14. decembar (1950).
Đorđe Andrejević Kun, Izgradnja (1951).